Sprzedajesz lub produkujesz regionalne przysmaki? Dołącz do nas! Pomożemy Ci dotrzeć do smakoszy Twoich produktów!
0,00 zł

Nie masz produktów w koszyku.

Miesięczne archiwum: Styczeń 2017

  • Oryginalne sery francuskie - z czym to się je?

    Francja nazywana jest ojczyzną serów. To właśnie tam w X wieku powstały pierwsze sery. Początkowo wytwórcami sera były głównie klasztory.

    Mnisi dzięki serom wzbogacali swoją ubogą dietę. Niektóre sery do dziś noszą nazwy klasztorów, w których były pierwotnie wytwarzane. Oryginalne francuskie sery są mało popularne poza Francją (sery regionalne). Do najpopularniejszych francuskich serów należą sery pleśniowe: Camembert, Brie, Neufchatel. Francuzi jedzą je z pieczywem lub podają na desce serów, w towarzystwie czerwonego wina. Dobry ser powinno się wyjąć z lodówki najpóźniej godzinę przed podaniem. Wydobędzie wtedy pełnię smaku i aromatu.

    Poznaj najpopularniejsze rodzaje francuskich serów i dowiedz się z czym się komponują!

    BRIE DE MEUX to miękki ser pleśniowy z białą skórką. Produkowany jest z mleka krowiego. Jego kremowa konsystencja sprawia, że ser ten świetnie nadaje się do celów kulinarnych (podobnie jak najpopularniejszy chyba spośród francuskich serów CAMEMBERT DE NORMANDIE).

    Tego typu miękkie, maślano-orzechowe sery dobrze komponują się z owocami. Do sera brie podaj czerwone jabłka, a do camemberta jabłka żółte i zielone. Winogrona możesz podać do każdego rodzaju sera.

    Ostry ser owczy ROQUEFORT czy miękki, krowi FOURME D'AMBERT to sery z niebieskimi żyłkami pleśni. Jeśli chcesz podkreślić ich smak, połóż obok plasterki lub ćwiartki świeżych gruszek.

    Pośród francuskich serów znajdziemy również takie, które produkuje się z dodatkiem węgla. Jest to m.in. MORBIER, który posiada cienką warstwę węgla w przekroju lub kozi SELLES SUR CHER - ser otoczony warstwą zmielonego węgla drzewnego i soli. Podaj je w towarzystwie wina np. Sauvignon Blanc.

    Jak dopasować wino do sera? Generalna zasada głosi, że lepsze jest wino czerwone niż białe. Sery o intensywnych smakach mogą zdominować smak białego wina. Z czerwonym nie pójdzie im tak łatwo.

    Sery podajemy również z pieczywem. Wybieraj raczej delikatne pszenne wypieki - najlepsza będzie oczywiście świeża bagietka, ale sprawdzi się również dobrej jakości kajzerka lub ciabatta. Ciężkie chleby z dodatkami (oliwki, pomidory, zioła) zaburzą smak sera.

    Wygląda więc na to, że klasyczne francuskie połączenie: dobry ser, czerwone wino, owoce i świeża bagietka to najlepsze wyjście dla początkujących seromaniaków.

    Gdy opanujemy już klasykę, przyjdzie pora na ekstrawagancie połączenia.

    Zapoznaj się z pełną ofertą francuskich serów dostępnych na cabas.pl (klik)

    Przy każdym serze znajdziesz jego opis oraz rodzaj certyfikatu, który posiada.

  • Jak (wreszcie) zacząć zdrowo jeść i nie poddać się po kilku dniach - 10 zasad

    Rozpoczęcie Nowego Roku kalendarzowego prawie zawsze skłania nas do postanowień: podejmowania nowych aktywności: nauki, czytania książek, porządkowania mieszkania. Jednak chyba najbardziej popularne są postanowienia dotyczące diety.

    Chcemy zacząć jeść zdrowiej, mniej kalorycznie, bardziej różnorodnie. Często niestety nie wiemy jak się do tego zabrać: albo rzucamy się w wir gotowania wymyślnych, pracochłonnych dań, które niekoniecznie nam smakują, albo przechodzimy na restrykcyjną dietę i odmawiamy sobie wszystkiego.

    Nic dziwnego, że pod koniec stycznia powoli wracamy do dawnych przyzwyczajeń i wiosnę witamy z lodówką pełną mrożonek, dań gotowych i przetworzonej żywności.

    Co zrobić by noworoczne postanowienia żywieniowe stały się po prostu naturalną częścią naszego życia?

    Przeczytaj 10 prostych zasad, które ułatwią Ci organizację w początkowym okresie zmian

    1. Nie popadaj w skrajności - odłóż na bok wszelkiego rodzaju diety z książek - dieta białkowa, dieta sokowa, dieta bezmleczna - jeśli nie masz alergii, wszelkiego rodzaju diety redukcyjne nie wyjdą Ci na dobre.

    2. Jeśli decydujesz się na niejedzenie mięsa lub weganizm (wykluczenie wszelkich produktów odzwierzęcych, w tym nabiału i jajek) nie rób tego na własną rękę - taka dieta musi być bardzo dobrze zbilansowana. Zgłoś się do profesjonalnego dietetyka (takiego, który skończył odpowiednie studia i pracuje w zawodzie, a nie tylko doradza po odbyciu kursu internetowego).

    3. Planuj zakupy - produkty sypkie i suche (kasze, mąka, fasola) możesz kupować raz w miesiącu. Raz w tygodniu uzupełnij zapasy warzyw, owoców oraz nabiału. Codziennie możesz kupować pieczywo, choć prawda jest taka, że dobry chleb na zakwasie zachowuje świeżość przez kilka dni.

    4. Czytaj składy i daty przydatności do spożycia. Najprostsza zasada: im dłuższa lista składników i data ważności tym produkt jest bardziej przetworzony i niezdrowy. Np. twarożek kanapkowy powinien zawierać twaróg, śmietankę i ew. sól/przyprawy naturalne. Jeśli znajdziesz tam coś więcej - gumę guar, białka mleka, regulator kwasowości, aromaty, barwniki - nie kupuj.

    Jeśli szukasz fachowej, ale podanej w prosty sposób wiedzy na ten temat, sięgnij po książkę "Zamień chemię na jedzenie" Julity Bator.

    5. Utrzymuj porządek w lodówce - to co ma najkrótszą datę przydatności trzymaj w widocznym miejscu i zjedz najszybciej. Dbaj o odpowiednie przechowywanie produktów i higienę. Świeże produkty przechowuj w szklanych lub plastikowych pojemnikach.

    6. Unikaj żywności w proszku, w puszce, instant, mrożonej. Jeśli lubisz fasolę - kup suchą, namocz i ugotuj. Pomidory z puszki zamień na te sprzedawane w szklanej butelce.

    Zimą wyjątek zrób dla mrożonych owoców i warzyw - lepiej zjeść mrożone truskawki, które były zebrane w szczycie sezonu niż importowane  twarde jak kamień i nafaszerowane chemią.

    7. Postaw na różnorodność - zamiast dużej paczki białego ryżu, wybierz się np. do sklepu z żywnością na wagę. Kup po trochę dzikiego, brązowego i czerwonego ryżu. Dorzuć różne rodzaje strączyn, płatków zbożowych i makaronów. Takie produkty po ugotowaniu na sypko możesz dodać do każdego dania: sałatki, gotowanego mięsa, pasty warzywnej. Wzbogacą smak i podniosą wartość odżywczą posiłku.

    8. Jeśli masz czas, gotuj w domu - rób przetwory, syropy, nalewki, przeciery. Jeśli nie masz czasu na przygotowywanie wszystkiego, lepiej zrezygnuj z niektórych produktów. Np. kupny syrop imbirowy to tylko woda z cukrem, a nalewka wiśniowa prawdopodobnie nie zawiera wiśni. Wrzuć do herbaty świeży imbir i nieco miodu. Będzie szybko i zdrowo.

    9.Planuj menu - nawet jeśli zrobisz duże, różnorodne i zdrowe zakupy, może się okazać, że część żywności się zmarnuje, bo nie będziesz wiedział/a co z nią zrobić. Większa porcja zupy kremu wystarczy na 2-3 dni. Codziennie możesz zmienić tylko dodatki - upiec ziemniaki w ziołach, przygotować smakowe twarożki z pieczywem czy sałatkę z kurczakiem i cieciorką.

    10. Jeśli nie wiesz co zjeść zjedz warzywo: surowe, gotowane, zmiksowane czy pieczone. To najzdrowsze co możesz dać swojemu organizmowi. Jedz również sporo owoców i nawadniaj się: woda, herbata ziołowa, napary owocowe i korzenne (imbir, kurkuma, cynamon).

    Bonus - nie rezygnuj z DROBNYCH przyjemności - dobra kawa, kawałek czekolady czy nawet tortu z kremem w niedzielę Ci nie zaszkodzi jeśli zachowasz umiar :)

    W Nowym Roku życzymy Wam wytrwałości w dążeniu do celu, uważności na co dzień i mądrych wyborów życiowych :)

2 element(ów)