Sprzedajesz lub produkujesz regionalne przysmaki? Dołącz do nas! Pomożemy Ci dotrzeć do smakoszy Twoich produktów!
0,00 zł

Nie masz produktów w koszyku.

Miesięczne archiwum: Październik 2016

  • Dlaczego warto jeść ryby? Oraz przepis na łososia: gravlax

    appetizer-2802_640

    Jemy zbyt mało ryb - w zasadzie prawie wcale. Jeśli już po nie sięgamy to są to słabej jakości produkty mrożone lub z puszki, które
    w procesie obróbki straciły sporo najcenniejszych składników odżywczych.

    Kiedyś ryby stanowiły jeden z podstawowych produktów spożywczych gdyż były tańsze niż mięso i można je było jeść podczas postu. Wraz ze zmianami kulturowymi i umasowieniem hodowli zwierząt, ryby stały się towarem niemal luksusowym, a do ich spożywania trzeba konsumentów namawiać. Jakie ryby powinniśmy jeść najczęściej? Morskie, gdyż to on e zawierają najwięcej nienasyconych kwasów tłuszczowych (łosoś, pstrąg, makrela).

    Powinniśmy spożywać ryby co najmniej 2 razy w tygodniu. Dlaczego? Po pierwsze wzmacniają serce i zapobiegają nadwadze. Pieczona ryba nie dość, że bardzo smaczna, to jest również niskokaloryczna: 150g pieczonego dorsza ma ok. 110 kcal czyli jakieś 4 razy mniej niż ta sama porcja pieczonej wieprzowiny. Ponadto ryby stanowią źródło świetnie przyswajalnego przez nasz organizm białka. Białko z rybiego mięsa jest dla nas bardziej korzystne niż białko pochodzące z mięsa zwierząt rzeźnych. Odpowiednio przyrządzone dania z ryb są lekkostrawne, odżywcze i...poprawiają nastrój (stymulują wytwarzanie serotoniny - hormonu szczęścia). Dlatego polecane są kobietom w ciąży oraz dzieciom, które spożywając ryby, są mniej narażone na wystąpienie różnorodnych alergii pokarmowych.

    Lubisz ryby, ale nie masz pomysłu na ich przyrządzanie? Spróbuj gravlax - łososia "marynowanego" w koperku, soli i cukrze.

    Składniki:
    śwież filet z łososia ze skórą np. 1 i 1/2 kg
    450 g soli
    300 g cukru białego
    trzy pęczki koperku
    po 40 ziarenek: ziela angielskiego,
    czarnego pieprzu,
    jałowca
    kieliszek wódki

    Przygotowanie:
    1. Ziele angielskie, pieprz czarny i jałowiec rozcieramy w moździerzu lub młynku.
    2. Koperek drobno siekamy.
    3. Wszystkie składniki na posypkę/marynatę mieszamy ze sobą.
    5. Na kawałku folii spożywczej rozkładamy połowę koperkowej posypki, kładziemy płat łososia (skórą do dołu). Zasypujemy łososia resztą posypki. Ryba ma być dokładnie pokryta.
    6. Szczelnie zawijamy wszystko w folię spożywczą i umieszczamy w lodówce na 24 lub maksymalnie 48 godzin. Ryba powinna leżeć na tacce lub płaskim półmisku w którym zgromadzi się wypływająca z ryby woda.
    7. Po upływie 24-48 godziny wyciągamy rybę, rozcinamy folię i pozbywamy się posypki. Ważne żeby zrobić to delikatnie i nie moczyć ryby - robimy to "na sucho".
    8. Tak przygotowany płat kroimy na cieniutkie plasterki i układamy na półmisku.
    9. Podajemy ze świeżym chlebem - najlepiej białym, z cząstkami cytryn i kwaśną śmietaną (18 %).

    Świetnie sprawdzi się w roli przystawki lub jako danie na kolację dla kilu osób.

    Na CABAS.pl znajdziesz ryby od sprawdzonych dostawców. Zajrzyj i zapoznaj się z naszą ofertą! :)

1 element(ów)